Először is úgy általában az oktatási rendszerről itt: olyan mint egy gimiben, kis termek, max 20 ember egy órán. A finnek elmondása szerint "itt a tanár nem feljebb van mint a diák, hanem egy szinten vagyunk, olyan mintha a barátod lenne." Például, a keresztnevükön kellene szólítani őket. Na de ami érdekesebb, hogy itt aztán szabadság van: ugye az a fajta szabadság, amit általában az egyetemeken azért engedünk meg, mert arra alapozunk, hogy intelligens felnőtt emberek vesznek részt az oktatásban. Teszem azt, ha akarsz, kimehetsz az óráról, például, ha életedben egyszer-egyszer előfordul, hogy nagyon kell pislined, akkor kimész, és felnőtt emberként nem kell engedélyt kérned egy másik felnőtt embertől egy halom még másik felnőtt ember jelenlétében, hogy kimehess. Vagy mondjuk ha már mindjárt ülve elalszol, és már nem bírod ki a szünetig, kimész egy kávéért. Velem is előfordult már egyszer. 1X. Életemben egyszer.
Na itt az van, hogy van egy pár lány, akik a következőket csinálják: Minden óráról késnek, 5-10-15 percet. Az óra 45 perc. Órán kb. bent töltenek egyhuzamban 20 percet, aztán kimennek. Visszajönnek 5-10-15 perc múlva. Szünetben kimennek, következő óráról elkésnek. El tudjátok ezt képzelni, hogy mondjuk 15-en vagyunk a teremben, a tanár beszél, és valaki folyamatosan keresztültrappol a termen, a tanár orra előtt persze, lehetőleg a terem ajtótól távolabbi végébe? Ezenkívül ilyen esetek voltak már: csaj késik 10 percet, bejön, majdnem leül a helyére, de jaj, rezegni kezd a telefonja, sóhajt egyet, h afrancba, de fontos ember ő, majd újra kimegy. Vagy: csaj bejön 1 perccel az óra vége előtt, gondolom, hogy aláírja, hogy ott volt. Vagy: Csaj kimegy óra közben, visszajön óra vége előtt 5 perccel, felpakolja a cuccát, és távozik. Ja, és félhangosan beszélgetnek óra közben. Ezek a lányok külföldiek, de az egész egyetemet itt csinálják. És persze ők is át fognak menni a tárgyakból. Buliznak itt 3 évet, pofátlankodnak, aztán kapnak egy diplomát, hogy ők business woman-ek. A mi csoportunkból a 3 finn és az Erasmus cserediákok járnak be minden órára és ülik végig nyugton. A cserediákok, akiknek gyakran olyan hírük van, hogy "csak bulizni jöttek ide". Mondjuk most elgondolkodtam, hogy vajon kik tartják el ezt az egyetemet. Mert hogy ezek a fent említett lányok úgy viselkednek itt, hogy ha ők lennének itthon, vagy fizetnének, vagy ők szponzorálnák az egyetemet, akkor is felháborító lenne. Nem igazán értem, hogy Finnországnak miért van szüksége ezekre az emberekre, akiket csak úgy ingyen taníttat.
Na szóval 3 hete vagyok itt, és még soha egyik tanár sem szólt rá senkire. Mert ugye olyan, mintha a barátunk lenne. Ergo nem kell tisztelnünk, igaz?
Namármost ma volt egy írásbeli vizsgánk egy tárgyból, amiből intenzív kurzus volt múlt héten meg ezen a héten, 2 hét alatt letolt nekünk egy tanár 30-40 órát, és a mai nappal vége is van egy 3 kredites tárgynak. A vizsga egy másfél órás esszéírás volt, mindent lehetett használni hozzá, úgyhogy mindenki behozta a laptopját. Ezen kívül mindenkinek kell ma egy előadást tartania. Ezt a bejegyzést nagyrészt ott írom. Mennek sorban a prezentációk. Mindenki előtt van egy laptop. Mindenki lefelé néz. Senki meg sem próbál figyelni. Egymásra. Már egymásra sem, nem hogy a tanárra.
Nameg ugye van a tanár bácsi. Mint ember, nagyon szimpatikus. Kedves, mosolygós, közvetlen, békés. Igaz, hogy minden részinformáció után azt mondja, hogy "okay?", ami ugye percenként 10-15 "okay"-t jelent egy előadás közben. Döbbenet. Vajon nem hallja magát, vagy csak nem tud róla leszokni? Na de most nem ez a lényeg. Hanem ez: van a csoportban egy srác, akinek 21 évesen van valami saját maga által bevallottan félelmetes közel-keleti kereskedelemmel foglalkozó cége. (Kérdeztem tőle, hogy minek jár ide, mikor ez neki totál gagyi lehet , mondta, hogy már ő is rájött, hogy rossz döntés volt, de valamit el kell végeznie, mert doktorizni akar valami gazdasági témából.) Az volt a feladat, hogy 5-8 perces prezentációt kell csinálnunk. Namost ez a srác legalább 25 percig beszélt. Tényleg érdekes volt, mert erről a cégéről beszélt. De azért már elég fárasztó volt. Amúgy meg számoljatok utána: 20 ember prezentál, minden egyes prezentáció után még kérdések, mondjuk 5 perc, 8-kor kezdtünk, de közben volt egy másfél órás vizsga, rövidebb szünetek meg hosszabb ebédszünet, és órarendileg négyig be kellene fejeznünk. Tart ameddig tart. Amikor a srác befejezte (1 órakor, és még 13 ember visszavolt), és már nem volt több kérdés, nyilván a tanárbácsi semmit nem szólt, pedig ezt neki kellett volna mondania, jelentkeztem, és mondtam, h semmi bajom a sráccal, kifejezetten érdekes volt a prezentációja (amúgy is kb. ő az egyetlen ember itt, akivel lehet beszélgetni, úgyhogy tényleg semmi bajom vele), de hogy mindannyiunk érdekében szeretném javasolni, hogy próbáljuk meg nem nagyon túllépni azt a 8 perces limitet, mert ha még lesz egy-két ilyen hosszú prezentáció, akkor itt alszunk. (Mondtam ezt azon a múltbeli tapasztalatomon felbuzdulva, hogy otthon egyszer, egy FDE Közgyűlésen tanúja voltam egy ugyanilyen szituációnak, csak ott intelligens emberek voltak, egyik srác félóráig dumált, másik srác szólt, h nemár, első srác mondta, h jaj, bocsi, tényleg de hosszú volt, többiek mondták, hogy igazad van, tényleg figyeljünk oda, onnantól fogva valaki mérte ez időt.) Namost itt nem reagált senki, kivéve egy lányt, az egyik fent említett ki-be járkálós lányt, és közölte, hogy nem ért egyet velem, mert miért ne lehetne végighallgatni valakit, amikor érdekes dolgokról beszél. És ha aludni akarok, menjek haza.(??) (A csaj egész végig mással foglalkozott, a többiek közül sem figyelt sok mindenki a srácra, az emberek csak úgy felkapták a fejüket, és elkezdtek tapsolni, mikor a srác elhallgatott. Pedig az övé tényleg érdekes volt. Senki nem kérdezett szinte semmit, mert nem figyeltek, vagy azt akarták, hogy haladjunk. Megjegyzem, sokkal több értelme lett volna, ha a srác tart egy rövid előadást, aztán utána ha az embereket érdekli a téma, akkor lehet kérdezni, így meg a végére én is annyira elvesztem, hogy már nem értettem, nem is tudtam volna mit kérdezni. Meg ez amúgyis is ilyen ebéd közbeni beszélgetés is lehetne majd, nem kell ehhez az órán ülni.) Erre én megpróbáltam reagálni, mire a tanár gyorsan mondta, hogy na menjünk tovább, következő előadó. Kész, ennyi, téma lezárva, semmi konklúzió, hogy most akkor tartsuk magunkat a 8 perchez, vagy hallgassunk végig mindenkit, akármennyit is dumál. Majd a szünetben odajött hozzám (a tanár!!!), hogy igazam volt. El tudjátok ezt képzelni? Hogy a tanár sunyiban megsúgja szünetben, amikor csak 3-4 ember hallja, hogy igazam volt? Csak nem mert szólni, vagy mi? És most nem is az a legfontosabb, hogy kinek volt igaza. Hanem hogy egy tanár ezt nem tudja lerendezni??
(Egyébként a csaj, aki szerint mindenkit végig kellene hallgatni, 2kor távozott. Azt hiszem, van párhuzamosan egy másik órája is, de akkor is. No comment. Ja, és a srác, aki 25 perces előadást tartott, ő is csak addig volt bent nálnuk, amíg megírta a vizsgát, és prezentált. Na jó, most visszajött az utolsó félórára. Neki is másik tárgya is van. De akkor is. No comment 2.)
Namost szerintem ez egy totális pedagógiai kudarc. Mert oké, hogy ez itt egyetem, de nem 300 fős előadóban tart előadást a tanár, hanem interaktív, 20 fős órát, szóval nem ártana valami pedagógiai, de legalább is HR-kompetencia. Ráadásul miről tanít nekünk? Vállalkozás, menedzsment, HR, nemzetköziség, vezetés. Az az ember, aki nem tudott egy ilyen helyzetet kezelni egy egyetemen, hogy két diák megszólalt, és nem értett egyet. Arról nem is beszélve, hogy tekintve, hogy ezen az egyetemen gyakorlatilag semmi tárgyi tudást nem kapunk, a gyakorlati tudást sem fejlesztik, csak gyakoroltatják, de nem mondanak semmi tanácsot, hogy mit hogyan kellene. Tehát: nem mondja azt a tanár, hogy az előadás nem egy szöveg felolvasása, hanem szabad beszéd, mert a felolvasás dögunalom; hogy a power point prezentáció sem arra van, hogy ráírjuk az egész szöveget, amit fel akarunk olvasni, mert úgysem tudja senki elolvasni; hogy ha az a feladat, hogy 5-8 perces előadást kell csinálni, akkor nem 25 perceset csinálunk, mert bármennyire is érdekesnek tartod a saját előadásodat, lehet, hogy másoknak mégsem olyan érdekes, és most komolyan, nem akarjuk befejezni 4re?? Itt megjegyezném, hogy sokkal nehezebb rövid előadásba beleférni, mint egy hosszút írni, tehát ez is egy dolog, amit meg kellene tanulni. Dehát itt nem kritizáljuk a diákokat, gondolom. Amúgy ez a tanár is külföldi, nem tudom, hogy alapból is ilyen lenne, vagy csak meg lett neki modnva, hogy itt szabadság van, és ő sem tud mit kezdeni a helyzettel.
Hát igen: amit én megtanultam suli mellett a BEST-ben, azt itt próbálják oktatni, csak nem nagyon megy nekik...Elég szomorú...Ha a huszonéves felnőtt emberek ki-be trappolnak, mindenki mélységes nyugalommal facebookozik a tanár orra előtt, vagy valaki 25 perces előadást tart, amikor 5 perceset kellett volna, akkor a tanár csak elnézően mosolyog...Az nem baj, hogy így az egész oktatás totálisan értelmét veszti...
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.